mgr Mateusz Niemiec

Muzeum Krakowa

 

„Mosty i inne przeprawy aglomeracji Krakowa w końcu XVIII w.”

Streszczenie:

W granicach aglomeracji Krakowa w końcu XVIII w. istniały mosty przerzucone nad poszczególnymi odnogami Wisły, nieistniejącymi dziś korytami Rudawy czy innymi ciekami wodnymi, po których współcześnie nie ma śladu w przestrzeni miasta. Specyficzna sytuacja Krakowa po pierwszym rozbiorze powodowała, że przeprawy te miały różną rangę. Były to: most graniczny na Wiśle między Rzecząpospolitą a monarchią Habsburgów, jednocześnie łączył on dwa miasta (Kazimierz i Podgórze), mosty nad nieistniejącą dziś Starą Wisłą, wreszcie mosty i mostki mające lokalne znaczenie. Ten system przejść był niezwykle ważny dla funkcjonowania miasta. Oddziaływał silnie na komunikację i transport, determinował przebieg dróg, a przez to wpływał na wygląd miasta. Miejsce budowy i konstrukcja mostów silnie oddziaływały na transport rzeczny. W swoim referacie chciałbym skupić się na lokalizacji, budowie i funkcjonowaniu przepraw – głównie mostów, w mniejszym stopniu brodów. Pokażę zmiany w ich położeniu, a przez to konieczność dostosowywania przebiegu ulic. Opiszę funkcjonalność poszczególnych przypadków dla ruchu pieszego i kołowego na mostach oraz wodnego pod nimi. Ważną częścią wystąpienia będzie inwentaryzacja mniejszych mostów, mostków i brodów. Kolejnym punktem, do którego się odniosę, będzie pokazanie różnorodności ich konstrukcji, ich odporności na zagrożenia naturalne (powodzie, pożary itp.). Wreszcie chciałbym zająć się rolą mostów jako miejsca styku rzeki i ulicy – czyli dwóch rodzajów dróg.

To top